דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


להציץ מעבר לפינה - למה דווקא יוגה? יוגה מול שיטות תרגול אחרות 

מאת    [ 31/08/2011 ]

מילים במאמר: 1352   [ נצפה 3011 פעמים ]

להציץ מעבר לפינה - למה דווקא יוגה? יוגה מול שיטות תרגול אחרות


אני ראיתי יופי
אני ראיתי יופי
זה היה בזמן השקיעה
או שהיה בזריחה
אני כבר לא זוכר.

נדמה לי שזה היה בשמיים
או אולי באדמה.
באמצע הרחוב
או מעבר לפינה.

אני לא זוכר עכשיו,
אני עכשיו לא זוכר,
אולי היה זה מישהו אחר.

 

מילים: מיכאל גורביץ
לחן: נפתלי אלטר

גיטה איינגאר, ריטה קלר וקרסטין קהאטאב – בספרן "איינגאר יוגה לאמהות" פותחות בהסבר על מהותה של היוגה. היוגה, הן אומרות, היא שיטה הנוגעת במכלול השכבות של האדם. בהיבט הפיזי שלה, שהוא רק נתח קטן מתוך העולם של ה"יוגה" - לתרגול התנוחות, האסנות, לא רק כוח מניעתי, אלא גם כוח ריפוי. באמצעות תרגול מודע ועמוק היוגה מאפשרת לנו לגלות את כוחות הריפוי הפנימיים הקיימים בנו. כך, כל תנוחה, כאשר היא מבוצעת בקפידה ובריכוז מלא, מערבת את כל אברי הגוף כמו גם את השכבות העמוקות, העדינות והנסתרות יותר של הנפש והתודעה.

 

היום, כשמדברים על "יוגה", חושבים בעיקר על הפאן הפיזי של תרגול התנוחות. אל מול שלל השיטות הקיימות היום, אנו נוטים לשכוח כי היוגה שאנו מכירים אינה רק סוג נוסף של התעמלות, אלא היא נטועה בתוך הקשר פילוסופי ורוחני רחב יותר ומהווה רק חלק קטן מתוך תפישת עולם ותפישת חיים שלמה.

ליוגה יש ערך מוסף – מעבר לתרגול הפיזי, שלו כשלעצמו יתרונות רבים. כשמטמיעים את היוגה כחלק מהחיים, וכאשר היא מלווה אותנו לאורך שלבי חיים שונים, ניתן להרגיש כי דרכה נוצר אי של יציבות – פנימית, מנטלית, רגשית ופיזית. תרגול היוגה הופך להיות נמל בית, מקום ממנו יוצאים אל החיים – רעננים, חזקים ונועזים יותר; ומקום שאליו ניתן לחזור, גם לאחר טלטלות עזות, כדי למצוא שוב את עצמנו.

בעמודים הבאים, הלקוחים מתוך המבוא של הספר, "איינגאר יוגה לאמהות", נפרש בפניכם קצה היריעה הרחבה המכונה "יוגה". בשפה פשוטה ובעזרת מושגים רלוונטים לנו היום, הכותבות ממקמות את תרגול היוגה בתוך הקשר רחב יותר, נוגעות בקשר שבין יוגה ובריאות ומאפיינות את עיקריה, אל מול שיטות תרגול אחרות.

בין אם אתם מתעניינים בצדדים הרוחניים יותר של היוגה ובין אם אתם מרגישים נוח יותר עם ההיבטים הפיזיים המוכרים יותר היום, אתן ואתם מוזמנות/ים להציץ הלאה, קצת מעבר לפינה של התרגול השגרתי המוכר. היוגה, על מורכבותה, אומרת גיטה איינגאר, פתוחה תמיד בפני כולם. זו גדולתה.

מהי יוגה?

מקורה של המילה יוגה, הוא במילה הסנסקריטית  yujir, שמשמעותה לרתום, לצרף או לאחד. יוגה היא האיחוד של הנשמה עם האמת הנצחית, מצב של אושר עילאי הנובע מן ההתעלות מעל ניגודים. המושג יוגה קיים כבר כמה אלפי שנים (בין 8,000 ל- 10,000).

לימוד המשמעת היוגית, מחדד את יכולת ההבחנה ומוביל להבנה של טבעה האמיתי של הנשמה, אותו לא ניתן לתפוש על ידי החושים או האינטלקט לבדם. היוגה מובילה את מי שהולך בדרכה אל עבר מצב תודעה טהור ואל הידיעה של העצמי הפנימי.

היוגה משחררת מן הצער והסבל של החיים ומן המחלות והתנודות של התודעה. היא מעניקה שקט, שלווה ואחדות פנימית אל מול האתגרים שמציבים בפנינו החיים.

היוגה היא האומנות של ידיעת עצמנו והידיעה של האמת הנצחית. יוגה היא לימוד של תפקוד הגוף, התודעה והאינטלקט, בתהליך של השגת החופש. לימוד יוגה הוא רכישת ידע מתוך לימוד והתנסות עצמית ולא מתוך לימוד אקדמי, חשיבה לוגית או תיאורטית. יוגה היא פילוסופיה ודרך חיים, בה אומנות ומדע נפגשים.

שמונת ענפי היוגה

כשם שתפקוד טוב של הגוף תלוי בתפקוד טוב של איבריו השונים, כך מהות היוגה אינה מושגת ללא התרגול של שמונת ענפיה. שמונת ענפי היוגה הם:

יאמה – התנהגות מיטיבה כלפי אחרים, משמעת חברתית.

ניאמה – התנהגות מיטיבה כלפי עצמך, משמעת אישית.

אסאנה – תרגול תנוחות היוגה, משמעת גופנית.

פרניאמה – שליטה בנשימה המובילה למשמעת מנטלית.

פרטיאהארה – כינוס או משמעת של החושים.

דהארנה – ריכוז.

דהיאנה – מדיטציה.

סמאדהי – ידיעת העצמי.

כל שמנות הענפים קשורים ותלויים האחד בשני. הם נראים כשונים זה מזה, אבל כולם מובילים אל עבר אותה המטרה. כשם שקרני השמש נשברות כדי ליצור את הקשת, כך היוגה מחולקת לשמונה מרכיבים הקשורים ותלויים זה בזה.

אנשים פשוטים - השקועים בחיי היומיום ואינם מכוונים להיבטים הרוחניים של היוגה – יכולים לתרגל יוגה בשביל לזכות בתועלת הפיזית שלה. הבריאות של הגוף ושל התודעה חשובים לכולם, בין אם בריאות זו מאפשרת השגה של מטרות יומיומיות או את ידיעת העצמי. היוגה מעניקה סיפוק והגשמה לכולם – למאמינים ולאלה שאינם מאמינים.  

אחת התכונות היפות של היוגה, היא שדלתותיה פתוחות בפני כולם.

יוגה ובריאות

על פי היוגה, כל מכשול המונע מן המתרגל/ת להגיע אל ידיעת העצמי, הוא סימן לחולשה פיזית היוצר תנודות או חוסר יציבות במצב התודעה. המטרה של היוגה היא להגביל ולמתן הן את ההפרעות הפיזיות והן את התנודות המנטליות.

בין המכשולים נמצאים: מחלה, אי-פעולה, ספק, אשליה, חוסר תשומת לב, חוסר משמעת, חוסר יציבות בתרגול, צער, ייאוש, חוסר מנוחה או נשימה לא יציבה.

מקורם של מכשולים אלה עשוי להיות בגוף או בתודעה. לכן, משמעותה של בריאות היא שחרור מוחלט מהפרעות פיזיות או מנטליות, על מנת לאפשר את החתירה אל מהות היוגה.

כדי להגן על החיים עצמם, יש לשמור על הבריאות ועל התפקוד התקין של אברי הגוף השונים, ובראשם על התפקוד של מערכת העצבים. על ידי טיפוח איכויות כמו חשיבה חיובית, התלהבות, אומץ לב, תקווה ואופטימיות, גם גוף ותודעה חלשים עשויים להפוך לחזקים ובריאים.

תרגול היוגה יוצר איזון בין הגוף ובין התודעה. התרגול מעניק לגוף את הבריאות לה הוא זקוק כדי לפעול בשיתוף פעולה עם התודעה. כך מושגים יציבות פנימית ושקט פנימי. תרגול היוגה, על פי פטנג'לי, מאפשר לצמצם את הכאב והסבל שעלולים להיות מנת חלקנו בעתיד לבוא. התרגול מלמד אותנו להתגבר על מכשולים, לייצר שקט ושמחה פנימית, ולהגשים את מטרת החיים על פי היוגה – ידיעת העצמי.

ההבדל בין יוגה ושיטות תרגול אחרות

לכל סוגי ההתעמלות יש שתי תכונות: תנועה ופעולה.

אסאנות מתרגלות את כל הצדדים והחלקים של הגוף באופן שווה – קדמת הגוף, אחורי הגוף, צדי הגוף, והדפנות הפנימיות שלו, מאחר וכל תנוחה היא ישות שלמה שבה משתתף כל איבר וחלק בגוף. תנועה היא תזוזה מתמדת ממנח אחד לאחר או ממקום למקום. אסאנות, אף על פי שהן נראות סטאטיות מבחוץ, הן מלאות בתנועה דינאמית פנימית. טווח שלם של תנועות ופעולות – כמו התארכות ופרישה אופקית, אנכית, אלכסונית והיקפית – נוצרות בזמן תרגול התנוחות. לשם כך נדרשת מיומנות, אינטליגנציה ויכולת יישום. כאשר מתרגלים אסנה בצורה נכונה ובתשומת לב, כל איבר ואיבר בגוף לוקח בה חלק.

אסאנות הן פסיכו-פיזיולוגיות, שלא כמו תרגילים פיזיים שהם רק חיצוניים. בעוד שתנוחות מפתחות מודעות גופנית, הן מייצרות גם מודעות פנימית ומייצבות את התודעה. היוגה מטפחת את הגוף, התודעה והנשמה.

בשיטות התעמלות שונות, תנועות הגוף עשויות להיות מבוצעות בדיוק רב, בעוד שביוגה, מטופחת גם מודעות עמוקה, היוצרת איזון וכיוונון נכון (alignment) של הגוף והתודעה. 

כמו בתרגול פיזי, אסאנות מפתחות שרירים ומסירות נוקשות, כך שתנועות הגוף הופכות לחופשיות. עם זאת, הן מתמקדות יותר בגוף הפיזיולוגי ובאיברים האורגניים מאשר בגוף הפיזי. הן מחזקות ומעוררות לחיים איברים כמו הכבד, הטחול, המעי, הריאות והכליות. כל תנוחה עובדת על המערכת כולה. זהו תרגול אורגני המנקה את הגוף מרעלים.

התרגול של אסאנה ופרניאמה מאפשר למערכת הנשימה לעבוד בצורה אופטימלית, בצורה שמבטיחה הספקה טובה של חמצן לדם ומשפרת את הזרימה.

האסנות משפיעות גם על המערכת ההורמונאלית. תנוחות מסויימות מעוררות את הבלוטות האנדוקריניות כדי להבטיח תפקוד תקין שלהן, בעוד שתנוחות אחרות שומרות על תפקוד תקין של המערכת ההורמונאלית כולה ועל האיזון שלה.

אסאנה ופרניאמה משפרות את התפקוד של המוח, העצבים ועמוד השדרה. המוח הוא מושב החשיבה, ההיגיון, הזיכרון, התפישה והוויסות. הוא השולט בתנועות רצוניות ובלתי רצוניות בגוף שלנו. הגוף והמוח נמצאים באינטראקציה מתמדת. בהתמודדות עם העליות והמורדות של החיים, הם נמצאים תחת מתח מתמיד; מוח עייף משפיע על המערכת כולה. מתח מתמיד מייצר חרדות ודאגות, ומוביל להפרעות נפשיות שונות.

תנוחות כמו שירשאסן (עמידת ראש), סארוונגאסן (עמידת כתפיים), האלאסן (מחרשה) וסטו באנדהא – מספקות דם טרי למוח ושומרות עליו ערני ושקט. ליוגה לכן יש איכות מיוחדת בכך שהיא יכולה להרגיע את העצבים, להשקיט את המוח, לעורר ולהשקיט את התודעה. תרגול יוגה אינו יוצר פיזור של אנרגיה; הוא מייצר אנרגיה, וממלא אותך בחיוניות. עם מאמץ מועט, ניתן להשיג תועלת גדולה.

יוגה אינה רק מניעתית, יש לה גם כוח ריפוי. שלא כמו שיטות אחרות, המטרה שלה היא לפתח סימטריה, קואורדינציה וסיבולת בגוף. היא מעוררת את האיברים הפנימיים ויוצרת תפקוד הרמוני של הגוף כולו.

*

הקדמה, תרגום ועריכה מתוך מתוך המבוא לספר: Iyengar Yoga for Motherhood, Geeta S. Iyengar, Rita Keller, Kerstin Khattab-   – ניבי עופר.

המרכז ליוגה הוא מרכז ללימוד, מחקר והוראת תרבות היוגה הפועל מזה עשר שנים בנוה צדק. הוא הוקם מתוך כוונה להוות מרכז ללימוד איינגאר יוגה על היבטיה השונים והרחבים. האתר מרכז מאמרים רבים על יוגה, ומכיל מידע על המרכז. המרכז ליוגה, נווה צדק, תל אביב יוגה | איינגאר יוגה | שיעורי יוגה




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב